Carla van Beekveld van Hoof is op 14 juli 1953 in Gemert geboren, als 2e dochter in het gezin van “van Hoof - op den Heuvel”. Hier is ze samen met haar 6 broers en zussen opgegroeid. In die tijd bood het platteland van deze geboorteplek haar vrijheid en direct contact met de natuur, waarin ze vooral tot aan de pubertijd, veel tijd doorbracht. Er waren dieren  (konijnen, hond, poes, koeien, kalveren en een paardje) en volop natuur  (weilanden – boomgaarden – water – bossen etc). Ze ging in Gemert en omliggende plaatsen naar school. Na het eindexamen van Havo heeft ze de beroepsopleiding van Schoevers directiesecretaresse afgerond en is ze als (directie/secretaresse) gaan werken. Carla is gehuwd en is eind jaren zeventig samen met haar man in Dongen komen wonen. Ze hebben 2 volwassen kinderen (zoon en dochter). Toen haar jongste dochter 6 jaar was is Carla weer part-time gaan werken.

Toen Carla een jaar of 15 was is ze begonnen met het maken van wandkleden, macramé (vlechten met touw en knopen), en haakwerk in ronde cirkels. Tijdens de tekenlessen op school was zij eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd en haar tekeningen waren dan ook zeer middelmatig. In de jaren tachtig volgde ze in de avonduren enkele creatieve cursussen, maar ze was vooral bezig geweest met gezin, studie en werk.
Eind jaren tachtig is Carla tijdens vakanties en in de winterperiode meer gaan tekenen.. Aan de hand van vakantiefoto’s, krantenknipsels en herinneringen maakte ze kleine aquarellen. Met name het Franse stadje Dole, gebouwd in de stijl van Anton Pieck, bracht haar ertoe om het tekenen opnieuw op te pakken. Het gaf haar veel voldoening om na een drukke werkdag (thuis en op kantoor) rust in het schilderen te vinden. Haar werk was toen klein (A4) en gedetailleerd (kleurpotlood/pen).

 
Omslag in haar leven.

In december 1993 kwam er een omslag in haar leven. Een paar dagen voor Kerst fietste ze van haar werk terug naar huis en werd door een opengegooid autoportier gelanceerd. Carla kwam op de weg terecht waar een andere auto haar heeft aangereden. Haar rechterhand en –pols waren op meerdere plaatsen gebroken, waarna een vrij lange revalidatieperiode volgde. Als extra complicatie ontstond PD (Post Traumatische Dystrofie). In de jaren daarna is dat steeds verder afgezwakt en het speelt nu eigenlijk geen rol meer.Dit ongeluk heeft lichamelijke en geestelijke veranderingen veroorzaakt. Na anderhalf jaar was de pijn redelijk onder controle maar het leek alsof er was geen gevoel of verbinding meer met haar hand bestond. Via het verven met haar handen (penselen kon ze toen niet vasthouden) is het herstel langzaam ingezet. Ze heeft haar leven aangepast aan haar mogelijkheden en daarin haar eigen weg weer gevonden. Jaren later is Carla opnieuw op schilderles gegaan en  heeft ze zich meer verdiept in filosofie, esoterie en spirituele aspecten. Ze volgde diverse intuïtieve ontwikkelingscursussen, therapeutische tekenlessen met o.a. Chakra en Mandala, Reiki en een studie Tarot.

Tijdens het schilderen merkte Carla steeds meer dat ze haar “verstand”  kon uitschakelen, gevoelsmatig reageren op hetgeen te voorschijn kwam, onnadenkend laten leiden.
 “Wij dragen allemaal herinneringen, ervaringen, vreugde en verdriet in ons mee, datgene dat ons gevormd heeft om te zijn zoals we zijn. Al deze dingen dragen er toe bij dat je je op een bepaalde manier manifesteert. Mijn levenservaringen, reizen (Griekenland, Egypte, Zimbabwe) boeken en studie hebben hun weerklank gevonden in mijn werken.
Zij vormden de inspiraties voor mijn schilderijen. Soms  natuurgetrouwe reproducties van een werkelijkheid, soms een symbolische vertaling van indrukken.”
In 2002 heeft ze deze nieuwe werken geëxposeerd bij atelier Mad Cows, een voormalige leerlooijerij in Dongen.
Deze expositie vormde voor Carla een afsluiting en tevens een nieuw begin.

 
Een nieuw begin.

Na de expositie was er een leegte, een zoeken naar.... “en wat nu...”

In september 2002 had een vriendin een ruimte waar ze kon schilderen en tekenen. Een eigen atelier waar ze aan een nieuwe fase van creatief werken begon; aarzelend, twijfelend, vragend en toch vol vertrouwen dat het goed was.

Ik vind het heel bijzonder hoe de eerste tekeningen zijn ontstaan. Met muziek, wierook en het licht van kaarsen creëerde ik voor mij een sfeer waarin ik ontspannen in mijzelf kon keren. In deze houding ontstaan mijn meditatieve tekeningen en schilderijen. Ik heb geen beeld of plan in mijn hoofd, mijn hand beweegt over het papier of over het doek en zoekt zijn eigen weg. Het ontstaat vanzelf en vanuit een puntje of lijn begint het te groeien. De sfeer van alles loslaten, uit je hoofd zijn en gewoon laten gebeuren is niet altijd vast te houden. Op het moment dat ik merk dat ik weer in mijn hoofd zit geef ik toe aan de impuls om het werk 90 of 180 graden te draaien en werk op die manier verder, twijfelend over het effect van deze manier van werken. Het eindresultaat blijft mij iedere keer weer verrassen.Alle indrukken die ik in mijn leven heb opgedaan zijn opgeslagen in mijn innerlijk, bewust of onbewust, helder of vervormd, symbolisch of reëel. Ik ging reizen in mijn innerlijke wereld, een wereld waarmee ik ook in verbinding sta met het Hogere. Vanaf het eerste begin kwamen er woorden bij de tekeningen, waarvan de diepere betekenis mij op dat moment niet altijd duidelijk was. Hoe persoonlijk waren de teksten? Wat moest ik er mee? “

De boodschappen zijn niet alleen voor Carla persoonlijk maar spreken ook tot het hart van anderen. Het zijn spirituele, energetische tekeningen die door kleur, symbool en hun samenhang, direct doordringen in het energetisch laag van de toeschouwer. Hoe persoonlijk de boodschap van sommige tekeningen voor Carla zelf was heeft ze ervaren tijdens het schrijven van haar afstudeerscriptie voor de opleiding Tarot Mediator (juli 2005). Het was voor haar belangrijk om haar schilderijen te koppelen aan de Tarot. Tarot is voor haar de beeldentaal van het leven, waarin bewuste, geconditioneerde en onbewuste processen tot uiting gebracht worden of komen. “Puzzelstukjes leken in elkaar te passen”.

 
Tarot en het onbewuste.
 

Duidelijk werd het pas toen ze een scriptie moest schrijven. In het voorjaar van 2001 was Carla begonnen met een cursus Tarot, gevolgd door vele aanvullende en aanverwante cursussen en workshops. Voor het behalen van het diploma Tarot Mediator (2004-2005) was het schrijven van een scriptie een vereiste. Toen wist ze het.
Tarot is een beeldentaal en bevat verwijzingen naar bewuste en onbewuste processen van  geestelijke en psychische ervaringen van de mens. Zowel Jung als Freud hebben vastgesteld dat in veel dromen, beelden, symbolen en associaties optreden met een collectief patroon. Jung duidt deze aan als archetypen en men vindt deze terug in de  symboliek van de Tarot. Jung ziet ook het persoonlijk onbewuste als de grote gids, de vriend en raadgever van het bewustzijn. Via onze dromen en de daarin vervatte symbolen kunnen we in verbinding komen met dat onbewuste. De meditatieve staat tijdens het tekenen is het overgaan naar een andere bewustzijnsfase. Door het schrijven van haar scriptie“ Tarot en het Onbewuste” – een zoektocht naar de symboliek van de Tarot en de verborgen betekenis ervan in de wereld van mijn schilderijen en tekeningen - , heeft ze inzicht gekregen in haar tekeningen en teksten, “in mijn onbewuste, in mijn Zijn.

(citaat uit de scriptie: )“Het oog van het hart” (okt 2002) is een van de eerste tekeningen van de nieuwe cyclus die ik heb gemaakt. Het is een geboorte van een nieuwe periode, een nieuwe fase in mijn creativiteit. In eerste instantie heb ik mij afgevraagd of met deze tekening een onbewust verlangen naar een zwangerschap werd uitgebeeld. Het heeft bij mij herinneringen opgeroepen aan de geboorte van mijn kinderen en mijn eigen geboorte. Geboren worden doet pijn, evenals groeien pijn kan doen. Het beginnen van deze nieuwe creatieve fase brengt ook pijn en onzekerheid. Wat gaat er gebeuren? Ik ben het kind dat kritisch zoekt en wikt. Ik ben op zoek naar her-innering. Ik ben op zoek naar mijn navelstreng, zodat ik in verbinding kan komen met mezelf, mijn oorsprong en doel. Is dit een aspect van de godin Demeter, waarbij de dochter Persephone staat voor het ontbrekende deel in mijzelf? Demeter, de godin van het graan, verzorgster en moeder die negen (!) dagen en nachten in alle landen en op alle zeeën naar haar ontvoerde dochter Persephone zocht. Maar waar moet ik gaan zoeken? Wat zoek ik?“  ...... de trap.....

De hoofdstukken van de scriptie zijn afzonderlijk geschreven en toch passen ze als puzzelstukjes in elkaar. Dit is ook het leven. De afzonderlijke stukjes komen op een bepaald moment in het leven bij elkaar om een patroon duidelijk te maken. Je ziet het beeld en het grote geheel. Even. Je bent blij met deze ontdekking. Het is een baken, maar het glijdt naar het verleden toe in de toekomende tijd. Alles gaat verder. “...een groeiproces heeft veel tijd nodig, maar tijd is ook tijdloos...” (citaat uit : Het oog van de naald) .

 

iLanga Mediation.

Een grote ommekeer komt in de zomer van 2005. In juni behaalt Carla haar diploma Tarot Mediator en op 1 september van dat jaar laat ze “iLanga Mediation” bij de Kamer van Koophandel inschrijven. Door veranderingsprocessen sloot het financiële werk dat ze sinds 1989 bij dit bedrijf deed, steeds minder aan bij haar interesses. Haar gevoel stuurde haar een andere richting uit. Ze verlegt haar werkgebied naar mensen.
Mensen nemen de plaats in van cijfers en getallen. Ze richt zich op begeleiding van (zieke) werknemers en geeft consulten en workshops op het gebied van tarot en intuïtief tekenen.
Ik realiseer mij dat het leven een persoonlijk ontwikkelings- en bewustwordingsproces blijft. Er zijn verschillende mogelijkheden, schilderen, tarot, muziek, dansen, om naar een dieper niveau van bewustwording te komen. Toevalligheden die ik ervaar als dingen die mij toevallen, aanwijzingen voor nieuwe richtingen, nieuwe ontmoetingen, nieuwe ervaringen. Woorden die veel later opnieuw een extra betekenis krijgen.”
In september 2006 maakt ze kennis met het Siberisch Sjamanisme. Een sjamanistische levensvisie gaat ervan uit dat alles bezield is, dieren, bomen en planten waarmee men in contact kan treden. Alles en allen zijn met elkaar, met moeder aarde en de kosmos verbonden. Er is wijsheid en kennis, kracht en verbondenheid.
Bij een holistische zienswijze kijkt men naar de mens als één geheel, lichaam, geest én ziel. Een mens is niet alleen fysiek of alleen emotioneel. Alles werkt door op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau. Wanneer een deel niet in balans is, verstoort het de gehele mens. Als Tarot Mediator/Elementair Therapeut, Reiki-Master, Energetisch Therapeut en Sjamanistisch Healer heeft ze er nieuwe instrumenten bij gekregen.

 

 

“ blijf werken aan de balans van lichaam en geest, de innerlijke wereld en het leven van alle dag, aan bewustwording als eerste stap op weg naar een gewenste verandering.”

Dongen, 24 januari 2009